علل و عواقب صبحانه نخوردن دانش آموزان وراهکارهای آن

علل و عواقب صبحانه نخوردن دانش آموزان وراهکارهای آن

علل و عواقب صبحانه نخوردن دانش آموزان وراهکارهای آن

صبحانه نخوردن بچه ها دلايل مختلفي دارد و يکي از مهم ترين آن ها برنامه خواب شان است. برنامه خواب بچه ها ارتباط مستقيمي با برنامه غذايي شان دارد. آن ها معمولا در فصل تابستان به دير خوابيدن در شب عادت مي کنند و برنامه خواب شان نامنظم مي شود و در آغاز سال تحصيلي زمان زيادي لازم است تا خواب شان منظم شود، به همين منظور هنگام صبح بي اشتها هستند و صبحانه نمي خورند. براي پيشگيري از بروز اين مشکل، والدين بايد چند روز مانده به بازگشايي مدارس، برنامه ريزي کنند تا بچه ها زودتر بخوابند و صبح زودتر از خواب بيدار شوند. يکي ديگر از دلايل صبحانه نخوردن بچه ها، داشتن حالت هاي اضطرابي است و ممکن است با خوردن صبحانه دچار حالت تهوع شوند. در چنين مواردي والدين بايد علت اضطراب کودک را پيدا و آن را کنترل کنند. علاوه بر اين، وعده هاي کم حجم و پرپروتئين را براي وعده صبحانه کودکشان انتخاب کنند؛ يک ساندويچ کوچک شامل نان و پنير و گردو، صبحانه مناسبي براي اين دانش آموزان خواهد بود به شرط آن که بعد از آن ميان وعده سالمي نيز باشد. برخي بچه هاي لجباز به مرور زمان بي اشتها مي شوند و تمايلي به خوردن صبحانه ندارند. اگر تلاش هاي پدر و مادر براي تشويق فرزند لجباز به خوردن صبحانه بي فايده است، حتما بايد با يک فوق تخصص کودک و نوجوان مشورت کنند. والدين بايد بدانند تغذيه کودکان با وضعيت جسمي و رواني آن ها و الگوي غذايي خانواده ارتباط مستقيمي دارد. خيلي وقت ها، مشاجره هاي خانوادگي باعث مي شود کودکان بي اشتها شوند. حتي شرايط رواني آن ها مانند استرس و اضطراب نيز در بي اشتهايي بچه ها تاثير زيادي دارد. ذائقه کودک در خانواده هايي که الگوي غذايي سالمي ندارند و بيشتر غذاهاي سرخ شده و آماده مصرف مي کنند، به اين غذاها عادت مي کند و تمايلش به يک وعده غذايي سالم مانند صبحانه کم مي شود در حالي که صبحانه يک وعده غذايي کامل و تاثيرگذار در سلامت دانش آموزان است و قدرت يادگيري و تمرکز آن ها را بالا مي برد و افرادي که صبحانه نمي خورند، در درازمدت چاقي يا لاغري به سراغ شان مي آيد. از آن جا که نخوردن صبحانه باعث مي شود فرد احساس گرسنگي کند، از غذاهاي پرکالري استفاده مي کند و چاق مي شود. گاهي هم افرادي که عادت به خوردن صبحانه ندارند، چون غذاي کافي در طول روز دريافت نمي کنند، به مرور زمان لاغر مي شوند.

يک صبحانه سالم

بايد به اندازه کافي فيبر و پروتئين داشته باشد و مي توان از حبوبات، تخم مرغ آبپز، آب پرتقال، نان گندم، مقداري پنير و گردو، شير کم چرب يا حتي گوشت کم چرب براي تهيه صبحانه سالم استفاده و در کنار آن يک ميان وعده کوچک که انرژي روزانه دانش آموز را تامين کند، آماده کرد. گاهي با برخي اقدام هاي ساده مي توان به راحتي بچه ها را به خوردن صبحانه تشويق کرد مثلا طوري برنامه ريزي شود که همه اعضاي خانواده با هم صبحانه بخورند تا به دليل صميميت خانوادگي که از دور هم بودن ايجاد مي شود، کودک نيز به خوردن صبحانه عادت کند. مي توان ميز صبحانه را با ظرف هاي شاد و رنگي چيد تا کودکان به خوردن صبحانه ترغيب شوند. اگر شام بچه ها پرحجم و سنگين باشد و دير صرف شود، اشتهاي آنها براي خوردن صبحانه کم خواهدشد. برخي معتقدند شاغل بودن مادر تاثير مستقيمي در وضعيت صبحانه خوردن دانش آموزان دارد اما اين تصور صحيح نيست چون بسياري از مادران خانه دار که الگوي سالم غذايي ندارند نيز ممکن است به فرزندشان صبحانه ندهند. اگر مادران(چه شاغل، چه خانه دار) برنامه ريزي صحيحي براي تامين نيازهاي فرزندشان داشته باشند، مي توانند يک صبحانه سالم براي آن ها آماده کنند.

مادر باید در ساعات اولیه شب، کنار بچه‌ها شام بخورد تا کودک یاد بگیرد باید یک زمان و روند مشخصی برای غذا خوردن داشته باشد. زود شام خوردن باعث می گردد کودک زودتر به خواب رود و صبح ها هم کمی زودتر بیدارشود، درنتیجه حوصله و وقت بیشتری برای صرف صبحانه داشته باشد. کودکی که صبحانه نخورده به مدرسه می‌رود، همان ساعات اولیه صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می‌شود.

مادران باید:

– صبحانه را برای کودک جذاب نمایید؛ سعی کنید او ر ازودتر ازخواب بیدار سازید تا زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. کودکان از این که لیوان و فنجان مخصوص خود را داشته باشند، خوشحال می شوند. آن ها از این که نان تزیین شده ای را با مقداری پنیر می خورند لذت می برند.

– به کودک اجازه دهید تا در برنامه ریزی صبحانه کمکتان کند؛ اگر به او اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و در خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی نماید، با علاقه بیشتری سر میز حاضر می شود. در نوع غذاها تنوع داشته باشید و هرچند وقت یکبار خوردنی های جدیدی را به برنامه صبحانه اضافه کنید.

– هنگام صرف صبحانه با کودک همراه باشید؛ حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه راندارید لااقل هنگامی که کودک صبحانه می خورد کنار او سر سفره بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به صرف غذا است. تجربه ثابت کرده جمع خانوادگی و احساس آرامش حاصل از قرار گرفتن در کنار خانواده می‌تواند فاکتور مهمی برای برگشتن علاقه و انگیزه کودک به خوردن صبحانه شود. در نتیجه محیط اجتماعی تأثیر بسزایی در میزان اشتهای کودکان دارد.

علل و عواقب صبحانه نخوردن دانش آموزان وراهکارهای آن

رمز دانلود فایل ورد:masterdoc.ir

لینک دانلود فایل


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط