تحقیق درباره نگهداری از لباس های پشمی

تحقیق درباره نگهداری از لباس های پشمی

تحقیق درباره نگهداری از لباس های پشمی

پارچه‌های پشمی چیستند ؟

پارچه‌های پشمی در ابتدا از پوست و پشم جیوانات به دست می‌آمده است ، از پشم حیواناتی مانند : گوسفند ، بز ، و …. لباس‌هایی که از  پشم اصلی حیوانات درست می‌شوند ، لباس‌هایی فوق العاده گرم هستند ، در فصل زمستان هیچ گونه سرمایی به داخل بافت آنها نفوذ نمی‌کند ، تا 80% مانع ورود سرما به بدن اشخاص می‌شود .

می توانید پاورپوینت لباس های محلی را ببینید

اکنون لباس‌های پشمی از بافت‌های مصنوعی ساخته می‌شود ، تا حدود کمی از ورود سرما جلوگیری می‌کنند .

نگهداری لباس‌هایی با بافت پشمی به دو دسته تقسیم می‌شوند :

  1.   لباس‌هایی که دارای پشم  ظریفی هستند. 😳
  2.   لباس‌هایی که دارای پشم ضمخت تر و مستحکم تری هستند . 👿

در ابتدا به نحوه ی نگهداری لباس‌هایی با پشم ضمخت تر می‌پردازیم :

برای نگهداری این نوع لباس‌هایی باید هنگامی که می‌خواهید لباس خود را عوض کنید با احتیاط کامل لباس خود را در آورده و هنگامی که می‌حواهید  لباس‌هایتان را عوض کنید ، از قسمت یقه لباس خود را نکشید ، یا اینکه آستین‌های لباس را نکشید . اکنون به نحوه ی نگهداری لباس‌هایی با پشم ظریف تر می پردازیم .

اولین قانون این است که کلا تمام لباس‌هایی پشمی را نباید با قدرت بکشید ، هنگامی که می‌خواهید لباس خود را عوض کنید در ناحیه ی یقه ، آستین مراقب باشید زیرا اگر محکم لباس را بکشید ، به مرور لباستان گشاد خواهد شد زیرا لباس‌های پشمی دارای این خاصیت هستند که با کشیده شدن گشاد می‌شوند . برای اینکه لباس پشمی خود را عوض کنید توصیه می‌کنیم گه ابتدا دستان خود را از آستین‌های لباس خارج کنید و در مرحله ی بعدی لباس را از ناحیه ی سر و یقه  خارج کنید ، این توضیح در صورتی است که لباس شما بدون دکمه باشد و دارای شکلی پلیور مانند باشد.

برای شستن لباس‌های پشمی باید چه شیوه ای را دنبال کرد ؟

قبل از هر گونه شست و شویی در رابطه با لباس‌های پشمی توصیه می‌کنیم که حتما به دستورات داده شده بر روی اتیکت لباس‌هایی دقت بفرمایید ، و با خریداری هر لباسی به اتیکت لباس مورد نظر مراجعه کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید .

نحوه ی شستن لباس‌های پشمی همانند نحوه ی نگهداری آنها بستگی به نوع پشمی دارد که شما مورد استفاده قرار می‌دهید. اگر لباس پشمی که مورد استفاده قرار می‌دهید دارای بافتی ضمخت و محکم است آنها را میتوانید در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید تا ماشین این لباس را بشویید ، فقط باید دمای ماشین لباس شوییتان را بر روی درجه ی پایین قرار دهید تا لباس بعد از شست و شوی گشاد نشود ، علاوه بر اینکه لباس شویی را در درجه ی پایین قرار می‌دهید باید برنامه ی شست و شوی را بر روی لباس‌های ظریف ، حساس قرار دهید تا ماشین  لباس شویی بیش از حد لباس را نشوید.

برای اینکه این لباس‌ها را خشک کنید توصیه می‌کنیم که لباس را داخل یک چوب لباسی قرار دهید تا خشک شود زیرا در غیر این صورت ، اگر لباس را بر روی رخت آویز قرار دهید بعد از خشک شدن  گشاد خواهد شد . هرگز لباس‌های پشمی را با دمای بالا در داخل ماشین لباس شویی قرار ندهید .

اکنون به نحوه ی شستن لباس‌های پشمی می‌پردازیم که دارای بافتی ظریف تر و حساس تر هستند :

این گونه لباس‌ها را نباید در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید ، این لباس‌های را حتما باید با دست بشویید ،و البته با آب سرد زیرا بافت حساسی دارند و اگر با آب گرم بشویید حالت اولیه خود را از دست خواهند داد .  برای اینکه لباس‌هایی که دارای بافت پشمی حساسی هستند حشک شوند ، لازم است تا آنها را بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند . زیرا اگر لباس را بر روی رخت آویز قرار دهید این بافت لباس آبی را که در داحل خود دارد را به کندی خارج می‌کند ، در نتیجه لباس گشاد حواهد شد .

برای اتو کشی لباس‌های پشمی باید چه کرد ؟

اگر تمایل دارید لباس پشمی خود را اتو کنید توصیه می‌شود که یک پارچه ی مرطوب را بر روی لباس پشمی خود قرار دهید و بعد شروع به اتو کردن نمایید زیرا در اثر حرارت مستقیم لباس‌های پشمی بافت شان از بین می‌رود.

لباسهای پشمی را چگونه باید اتو كرد؟

نباید لباس های پشمی را مستقیماً اتو كرد. اتو به صورت مستقیم  باعث از بین رفتن الیاف لباس های پشمی و موجب تغییر شکل لباس و از بین رفتن مقاومت آن می شود روش صحیح اتو کردن لباس های پشمی به ترتیب زیر است:

  1. پارچه نخی تمیزی را نمناك كنید و روی آنها قرار دهید تا اتو به طور مستقیم به لباس تماس نداشته باشد.
  2. اتو را روی پارچه نكشید بلكه آن را روی پارچه قراردهید (به صورت پرس و بردارید)

چرا لباس پشمی را نباید مستقیما اتو کنیم؟

اگه اتو رو مستقیم روی لباس پشمی بذاری لباس کش میا

تحقیق درباره نگهداری از لباس های پشمی

تحقیق درباره نگهداری از لباس های پشمی

د و بد فرم میشه. برای اتو کردن لباس پشمی پارچه نخی روی لباس بذار و از روی اون لباس رو اتو بکش.

روزهای سرد زمستان همه به سراغ لباس‌هایی می‌روند كه بتواند خوب گرمشان كند، و برای گرم شدن چه چیزی بهتر از یك لباس پشمی‌؟ اما استفاده و نگهداری از لباس‌های پشمی‌ آداب و روش‌های خاص خودش را دارد. ما هم این بار می‌‌خواهیم راه و روش نگهداری، شستن و پوشیدن لباس‌های پشمی‌را با هم مرور كنیم. شما هم اگر دوست دارید با ما همرا شوید.

نكات عمومی‌در مورد نگهداری از لباس‌های پشمی

اگر از لباس‌های پشمی‌درست نگهداری و مراقبت كنیم، به خوبی حالت اولیه‌شان را حفظ می‌كنند و تا مدت‌ها می‌توانیم از آن‌ها استفاده كنیم. این نكات كوچك و ساده را رعایت كنید تا همیشه لباس‌های پشمی‌و زیبایی كه به تن دارید زیبا و خوب بمانند.

1) بعد از اینكه لباس را پوشیدید، 24 ساعت به آن استراحت بدهید. لباس را به چوب لباسی بزنید و بگذارید هوا بخورد. با این كار چین و چروك بافت پشمی‌ باز شده و به شكل اول خود بر می‌گردد.

2) لباس پشمی‌چروك را به چوب لباسی آویزان كنید. بافتنی‌های پشمی‌را به شكل مرتبی تا كنید و داخل كشوی لباس نگهداری كنید.

3) جیب لباس‌ها را خالی كنید. كمربند آن را بردارید و با زیپ و تكمه بسته به چوب لباسی آویزانش كنید.

4) با برس مخصوص لباس آلودگی‌ها و گرد و خاك و كثیفی‌هایی كه روی پرزهای آن نشسته پاك كنید. لباس‌های بافتنی و ظریف را می‌توانید با اسفنج مرطوب تمیز كنید.

5) قرار دادن لباس در حمام بخار موجب می‌شود بافت آن حالت بهتری به خود بگیرد و شكل اولیه خود را پیدا كند. رطوبت بخار آب، چین و چروك لباس‌های پشمی‌را از بین می‌برد.

6) لباس‌های پشمی‌ را دور از گرما و حرارت مستقیم نگهداری كنید.

7) همیشه بعد از پوشیدن لباس‌های پشمی‌آنها را برس بكشید و به محض ریختن آلودگی و لكه روی لباس، آنها را به طور كامل از روی لباس پاك كنید.

اتوكشیدن لباس‌های پشمی

  •  همیشه برای اتو كردن لباس‌های پشمی‌از اتوی بخار استفاده كنید.
  •  اتو را روی درجه متوسط یا حالت مناسب برای لباس‌های پشمی‌ قرار دهید. هیچ‌گاه از حالت خشك برای اتو كشیدن لباس‌های پشمی‌استفاده نكنید. در صورت امكان لباس را پشت و رو كنید و از پشت اتو بكشید.
  •  در غیر این صورت برای جلوگیری از براق شدن لباس یك تكه پارچه روی لباس بیندازید وبعد اتو بكشید. این پارچه به حفظ حالت بافت اصلی پشم كمك می‌كند.
  •  هنگام اتو كشیدن اتو را عقب و جلو نبرید بلكه آن را روی لباس قرار دهید و بردارید.

نگهداری

*‌ برای نگهداری از لباس‌های پشمی،‌ مهم‌ترین و موثرترین راه تمیز نگه داشتن آنها است. لباس‌های پشمی‌كه كثیف باشند و یا عرق بدن در آنها نفوذ كرده باشد، خیلی زود حالت و شكل ظاهری خود را از دست می‌دهند. همین‌طور پس از هر بار استفاده آنها را با برس تمیز كنید و به چوب لباسی بیاویزید.

*‌ هرگز لباس‌های پشمی‌ را روی مبل ، تخت و یا كف زمین رها نكنید و به عنوان بالش و یا متكا و یا روانداز از آن‌ها استفاده نكنید.

*‌ كمد لباس را همواره تمیز نگهدارید تا لباس‌ها از هجوم حشراتی مثل بید در امان بماند.

*‌ كمد لباس‌های پشمی ‌را هر از چندگاهی در معرض نور خورشید قرار دهید.

*‌ همچنین برای نگهداری لباس‌های پشمی‌ به مدت طولانی بهتر است آنها را در محیطی با دمای 4 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

علایم بین المللی پوشاك و نگه داری از آنها را بنویسید.

  1. تشت: ‌درجه حرارت هنگام شست و شو.
  2. مثلث: مجاز به استفاده از مواد سفید كننده.

3.اتو: ‌اتوكشی مانعی ندارد.

  1. دایره : می توان از خشك شویی استفاده كرد.

علایم بین المللى دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست و شو، اعم از شست وشوى دستى یا ماشین، درجه حرارت آب شست وشو، امكان یا عدم امكان استفاده از رنگ  ها، نحوه خشك كردن پارچه، روش و درجه حرارت براى اتوكشى آن دلالت دارند. شما هم اگر مایلید لباس هایتان از عمر طولانى برخوردار شوند بهتر است پیش از شروع شست وشوى البسه، به دستورالعمل های شستشوی هر لباس توجه كنید.

  • علامت مربوط به شست و شو به شكل یك تشت آب است كه درجه حرارت آب به سانتى گراد بر روى آن نوشته شده است،
  • چنانچه به جاى عدد مربوط به درجه حرارت آب، نقش یك دست بر روى آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوى دستى- وطبیعتاً استفاده از آب ولرم- است.
  • نقش دایره اى درون یك مربع، علامت مربوط به استفاده از خشك كن است. چنانچه این نقش با ضربدرى بر روى آن دیده شود، به این معنى است كه استفاده از خشك كن براى این لباس خاص مناسب نیست.
  • علامت مثلث نشانه استفاده از سفید كننده ها است و چنانچه ضربدرى بر روى آن باشد نباید از سفید كننده براى پارچه یا لباس مورد نظر استفاده كرد.
  • امكان استفاده از اتو نیز علامتى به شكل اتو دارد كه میزان حرارت آن از ملایم تا متوسط و داغ به وسیله ۱ تا ۳ نقطه بر روى تصویر اتو نشان داده مى شود.
  • همچنین امكان استفاده از خشك شویى با دایره اى كه حرفP انگلیسى بر روى آن نقش بسته مشخص مى شود.

این علایم بین المللى بر روى لباس ها و محصولات پارچه اى اغلب كشورها مورد استفاده قرار مى گیرد، ضمن آنكه برخى از این دستورالعمل ها با پیام هاى كوتاه درج شده نیز همراه هستند كه گاه به یك زبان، و در مورد محصولات شركت هاى معتبر، به چند زبان ارائه شده اند.

شستن

  • به برچسب لباس خود و به روش‌ها و درجه آب شستشو توجه و آن نكات را رعایت كنید.
  • اگر روی برچسب لباس پشمی‌ نوشته شده می‌توانید آن را با ماشین لباس‌شویی بشویید نشان دهنده كیفیت خوب لباس است و می‌توانید بدون نگرانی آن را با ماشین لباس‌شویی بشوئید.
  • برای شستن لباس‌های پشمی،‌ ماشین را روی آرام‌ترین حالت و كمترین زمان قرار دهید و فقط از آب سرد استفاده كنید.
  • همچنین نرم‌كننده لباس به پودر ماشین اضافه كنید.
  • لباس‌های پشمی‌را با لباس‌های دیگر داخل ماشین نیندازید.
  • پس از اتمام كار، لباس را برس بكشید و به چوب لباسی آویزان كنید تا خشك شوند.

*‌ برای شست و شوی لباس‌های پشمی‌ با دست ، آنها را 3 تا 5 دقیقه در تشت آب سرد و پودر یا مایع لباس‌شویی قرار دهید و آنها را به آرامی‌ تكان دهید. از فشردن زیاد و چلاندن آنها خودداری كنید. دو بار آب تشت را عوض كنید و به آرامی‌ آن را بشویید. بعد از آن، آب لباس را به وسیله یك حوله بگیرید و سپس به چوب لباسی آویزان كنید، آن را برس بكشید و دور از حرارت مستقیم و نور خورشید قرار دهید تا خشك شود.

*‌ برای شستن لباس‌های پشمی‌از صابون و مواد سفید كننده استفاده نكنید.

*‌ اگر لباس‌های پشمی‌را برای شست و شو به خشك‌شویی می‌برید بهتر است برای اطمینان بیشتر جنس لباس را به آنها بگویید و اگر روی لباستان لكه و آلودگی وجود دارد به آنها اطلاع دهید.تحقیق درباره نگهداری از لباس های پشمی

پاك كردن لكه‌ها از روی لباس‌های پشمی‌

پشم به‌طور طبیعی در برابر لكه‌ها مقاوم است. به خاطر اینكه قسمت بیرونی پارچه‌های پشمی‌ لایه نازك شفافی وجود دارد كه عملكرد آن مانند پر پرندگان در هنگام باران است. این خاصیت موجب می‌شود پشم آلودگی‌ها را به خود جذب نكند.

به علاوه پشم مایعات را هم به‌طور مستقیم جذب نمی‌كند بلكه رطوبت ناشی از بخار آب را به خود جذب می‌كند. در واقع پشم تا 30 درصد وزن خودش رطوبت را جذب می‌كند.

به خاطر همین رطوبت، لباس‌های پشمی‌الكتریسیته ساكن ندارند و گرد و غبار و قارچ‌ها را به خودشان جذب نمی‌كنند. وقتی پشم خشك می‌شود و رطوبت آن كم می‌شود، تمیز كردن و برس كشیدن آن اهمیت بیشتری پیدا می‌كند.

*‌ اگر قسمتی از لباس پشمی‌شما كثیف شد بهتر است همان لحظه آن قسمت را با آب سرد و مایع شوینده بشویید.

*‌ در مورد لكه غذا هم یك حوله زیر لكه قرار دهید و با دستمالی مرطوب به آرامی‌ لكه را پاك كنید.

لكه شكلات، جوهر و خون را با آب سرد و مایع شوینده بشوئید.

*‌ برای پاك كردن لكه چای و قوه از ابر آغشته به گلیسیرین و یا آب گرم استفاده كنید. لكه چسب را با اسفنج آغشته به الكل برطرف كنید.‌

نکاتی راجع به لباس‌هایی با جنس پشم و نحوه ی نگهداری ، شست و شوی لباس‌هایی که دارای جنس پشم هستند ؟

پلیورهای ، مانتو‌های پشمی ، دامن‌های پشمی و ….. معمولا لباس‌هایی هستند که در فصل زمستان به مراتب زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند .


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط