پاورپوینت درس4تاریخ ایران وجهان1

پاورپوینت درس4تاریخ ایران وجهان1 دوم انسانی

درس چهارم
سرزمین و مردم ایران قبل از آریایی ها
مقدمه
با نگاهی به نقشۀ کرۀ زمین در می یابیم که بیشترین خشکی های کرۀ زمین در نیمکرۀ شمالی قرار دارد. کشور ما درجنوب غربی وسیع ترین خشکی نیمکرۀ شمالی یعنی قارۀ آسیا واقع شده است. جایی که کشور ما در آن قرار دارد، به فلات ایران معروف است؛ یعنی منطقۀ وسیعی که از یک طرف به رود سند و از جانبی دیگر به رود فرات محدود می شود.
نقش ارتباطی فلات ایران و مجاورت آن با دشت های وسیع و گستردۀ آسیا و اروپا، از ابتدای تاریخ توجه قبایل بیابانگردو گله دار را به خود جلب کرده است. در نتیجه به عنوان محل استقرار و نیز گذرگاه اقوام مختلف درآمده است.
اقوام دامداری که مهاجرت خود را در اواخر هزارۀ دوم و اوایل هزارۀ اول قبل از میلاد آغاز کردند، خود را آریایی 1می خواندند. تاریخ نویسان روزگار باستان نیز در نوشته های خود از نام آریایی ها یاد کرده اند. شاخه هایی از این قوم درفلات ایران استقرار یافتند و از آن پس نام این قوم برای محل استقرارشان به کار برده شد. کلمۀ ایران که امروز به کشورما اتلاق می شود، ادامۀ همان نام اقوام آریایی است.
معنای
ساکنان بومی فلات ایران قبل از آریایی هاباستان شناسان با کشف آثار (ظروف، ابزارها، بناها)دریافته اند که فلات ایران از دیرباز محل سکونت اقوامی بوده که مراحل گوناگون زندگی را طی سده های مختلف سپری کرده اند. این اقوام، همانند دیگر ساکنان اولیهٔ کرهٔ زمین، ابزارشان از سنگ و چوب ساخته می شد و در غارزندگی می کردند. سپس مرحلهٔ کوچ نشینی را پشت سر گذاشتند، با کشاورزی آشنا شدند و در حدود 9000 سال پیش ساکن شدند؛ روستاها را ایجاد کردند و وارد مرحلهٔ تولید غذا شدند. اقوام بومی ایران، همانند دیگر تمدن ها باهمسایگان خود روابط بازرگانی داشته اند و از اعتقادات خاصی برخوردار بوده اند. در جدول زیر با نام برخی ازاقوام بومی ایران و محل استقرار آنها آشنا می شوید.

این پاورپوینت در 28 اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید معرفی ، متن کتاب بصورت کاملاً دقیق و تایپ شده حتی جداول داخل کتاب با افکت رنگ بندی و طراحی عالی ، اسلاید تشکر و پایانی می باشد.

حجم فایل :1.3مگابایت

نمونه اسلایدها:

اسلاید معرفی درس4تاریخ ایران و جهان 1

اسلاید معرفی درس4تاریخ ایران و جهان 1

اسلاید نمونه تاریخ ایران وجهان 1 درس4

اسلاید نمونه تاریخ ایران وجهان 1 درس4


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط