پاورپوینت درس20مطالعات اجتماعی پایه هشتم

پاورپوینت درس20مطالعات اجتماعی پایه هشتم

درس 20
ایران و منطقۀ جنوب غربی آسیا
ایران در منطقه جنوب غربی آسیا که یکی از مناطق استراتژیک٭ (راهبردی) جهان است 1، واقع شده است. این به چه معنا است؟
چرا این منطقه، استراتژیک است؟
1-این منطقه در کانون اتصال سه قاره آسیا، اروپا و افریقا قرار دارد. آبراهه های مهمی چون تنگه های هرمز، بُسفر، داردانل و باب المندب در این منطقه قرار دارند. از طریق این آبراهه های مهم، دریاهای منطقه به یکدیگر می پیوندند و به آب های آزاد اقیانوس ها راه می یابند. موقعیت بندرگاهی برای کشورها اهمیت زیادی دارد، چون استفاده از حمل و نقل ارزان کالاها و انرژی را میسّر می سازد.
١ کشورهای غربی در مطالعات خود، منطقهٔ جنوب غربی آسیا و شمال افریقا را «خاورمیانه » و کشورهای شرق آسیا را «خاور دور » نامیده اند.
آیا می دانید حمل و نقل دریایی، بسیار ارزا نتر از حمل و نقل جاد های تمام می شود؟
جابه جایی بارهای بسیار سنگین و حجیم، فقط با کشتی میسر است. با کامیون ها و تریلی ها در حمل و نقل جاده ای  حداکثر میتوان باری به وزن صد تن را جابه جا کرد ولی به وسیلۀ کشتی صدها هزار تن بار به راحتی حمل و نقل میشود.
ضمنا جابه جایی بار توسط کشتی، محدودی تها و موانع حمل و نقل جاد های را نیز ندارد چون در دریا میتوان کیلومترها راه را بدون برخورد به مانع طی کرد.

این پاورپوینت در27 اسلایدت نظیم شده است که شامل صفحه اول و معرفی ،اسلایدهای متن کتاب با افکت و طراحی عالی بصورت کاملاً تایپ شده و بدون هیچ گونه کسر و اضافه ای،اسلاید تشکر و پایانی   حجم فایل 1.46 مگابایت

aval motaleaat hashtom darse20

nemoneh motaleaat hashtom darse20


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط