تفاوت آشپزخانه های قدیمی و جدید

تفاوت آشپزخانه قدیم و جدید

تفاوت آشپزخانه قدیم و جدید

شرایط یک آشپزخانه خوب : در آشپزخانه‌های قدیم که مانند امروز دارای کابینت‌های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند، نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می‌شد انجام می‌گرفت. چرا که اغلب فعالیت‌های داخل آشپزخانه (مانند آماده‌سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می‌شد. اما امروزه باید به گونه‌ای این نورپردازی صورت بگیرد تا باعث نشود که آشپز پشت به نور قرار گیرد و باعث خستگی مفرط شود.

ضوابط معماری یک آشپزخانهٔ استاندارد

موقعیت آشپزخانه در خانه

آشپزخانه باید شمالی-جنوبی یا شمالی-غربی باشد زیرا دارای هوا ی گرم است و باید درجبههٔ هوای سرد خانه باشد اگر این امکان وجود نداشته باشد باید به وسیلهٔ بالکن یا ایوان به فضای باز وصل شود همچنین آشپزخانه باید در مجاورت باغچه سبزیجات و انبارمواد غذایی باشد و به فضا ی بازی بچه‌ها و ایوان و ورودی دید داشته باشد اگر سعی شود که اشپزخانه در نزدیکی در ورودی یا پارکینک طراحی شود بهتر است.. زیرا انتقال مواد غذایی خریداری شده به آشپز خانه راحت تر است و در نهایت آشپزخانه باید به اتاق غذاخوری و پذیرایی نزدیک باشد

تقسمات فضا در ساختمان های قدیمی: 

در ساختمان های قدیمی به دلیل در دسترس بودن زمین فراوان،تعداد فضا ها بیشتر و دارای مساحت بیشتری بوده اند.

در ساختمان های قدیمی در ابتدای ورودی یک سکو برای استراحت مهمان قرار می دادند. بعد از وارد شدن ،افراد به مکانی به نام هشتی می رسیدند که مانند یک دالان دراز بود برای پوشش حیاط( اندرونی)بوده است. در ساختمان های قدیمی مهمترین فضا،نشیمن بود.که بسیار دارای اهمییت بود. عمارت ها در اطراف حیاط بوده و یک حوض بزرگ در میان حیاط واققع بوده است. همچنین زیر زمین ،یکی از ارکان اصلی برای نگه داری وسایل یا خوراکی ها بوده است.
نکته قابل توجه اینکه فضای آشپزخانه (مطبخ)در این گونه ساختمان ها کاملا خصوصی بوده و برای خانم خانه یک مکان امن حساب می شده و تنها خانم خانه به این مکان رفت و آمد داشته است.

تفاوت آشپزخانه قدیم و جدید
تفاوت آشپزخانه قدیم و جدید

تقسیمات فضا در ساختمان های امروزی: 

اما در ساختمان های امروزی به دلیل کمبود زمین و فضا، ساختمان ها از نظر مساحت بسیار کوچک شده اند و در ارتفاع  افزایش داشته اند.(به صورت افقی-آپارتمانی)

ساختمان های مسکونی امروزی در هنگام ورود اشخاص وارد سالن یا بعضا راهرو بسیار کوچکی می شوند که این در نوع خود بسیار بد است. ساختمان ها ی  امروزی از یک سالن و بعضا نشیمن ،همراه با اتاق خواب ها تشکیل شده اند. اما نکته جالب ! برخلاف ساختمان های قدیمی امروزه آشپزخانه ها یک مکان تقریبا باز است. این بدین معناست که ابعاد آشپزخانه تغییر کرده و این بار بزرگ تر شده


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط