تحقیق درباره احترام

تحقیق درباره احترام

تحقیق درباره احترام

تحقیق احترام

دانلود تحقیق درباره احترام

اِحتِرام احساسی مثبت از ارج نهادن و اعتنا به فرد یا شی‌ای است که فرد احترام‌گذارنده آن را سزاوار احترام می‌شمارد.
حرمت نهادن، نکوداشت، بزرگ داشتن، ارج نهادن و آزَرم برابرهایی برای احترام هستند.
مقام و احترام انسان
انسان موجودى است كه از هر جهت قابل احترام مى باشد، زيرا او از يك كرامت و شرافت ذاتى برخوردار است تاجايى كه گل سرسبد موجودات و جانشين خدا در روى زمين گرديد و فرشتگان به كرنش و خضوع در برابر او مامور شدند و به احترام وى، در برابرش سجده كردند.
اين عظمت و بزرگى به اندازه اى است كه جبرئيل امين در شب معراج، هنگام نماز به نبى اكرم صلی الله علیه و آله اقتدا مى كند و او را برخود مقدم مى دارد، وقتى آن حضرت مى فرمايد: شما جلو باشيد، جبرئيل مى گويد: اِنّا لا نَتَقَدَّمُ اْلادَمِيّينَ مُنْذُ اُمِرْنا بِالسُّجُودِ لاَِّدَمَ عَلَيْهِ السَّلامُ ما از هنگامى كه مامور شديم بر آدم علیه السلام سجده كنيم، بر آدميان پيشى نمى گيريم.

احترام به خويش

ما بايد با احترام به خويش بنگريم. ما همچون درختى نيستيم كه در مزرعه اى برويد و پس از عمرى محدود بدون هيچ رنجى دنبال كار خويش ‍رود. آدمى هم چون چهارپايان يا موجودات ديگرى نيست كه با خوشى زندگى خود را سپرى كند. او نفسى است كه خداوند او را بزرگ داشته و خورشيد و ماه و هر آنچه را كه در زمين است در اختيار او نهاده است آن هم براى هدفى بزرگ.
اين هدف چيزى نيست جز ديدار خداوند سبحان و سپس دريافت و كيفر و پاداش.
گونه هاى احترام
در اسلام، براى حفظ حرمت انسان و زندگى اجتماعى او، قوانين ويژه اى وضع گرديده، بگونه اى كه اگر كسى جان، مال و ناموس ديگران را مورد تجاوز قرار دهد و يا آبروى آنان را خدشه دار سازد تحت پيگرد قانونى قرار مى گيرد و در مواردى حدود الهى در مورد او به اجرا در مى آيد.

با توجه به آنچه به اجمال بيان گرديد و عنايت به اين كه انديشه و نظر ديگران نيز قابل احترام مى باشد؛ گونه هاى احترام عبارتند از:

احترام به جان ، احترام به مال ، احترام به ناموس
فردی که به شخص یا چیزی احترام می‌گذارد، به آن شخص یا چیز توجه می‌کند و برای آن اندازه‌ای ارزش قائل می‌شود. این ارزش‌گذاری متعاقباً ممکن است خود را در رفتار و عملکرد احترام‌گذارنده نسبت به احترام‌یافته نمایان کند.
احترام با رعایت نیز تفاوت دارد. رعایت حداکثر سرعت توسط رانندگان یا رعایت آتش‌بس مورد توافق توسط دو گروه متخاصم ممکن است رعایت محض باشد و عنصر احترام در آن‌ها وجود نداشته باشد.
روشهاى احترام
انسان به خاطر نسبت ها و روابطى كه با همنوعان خود دارد، با آن ها نشست و برخاست مى كند و شايسته است كه شيوه هايى مناسب با شان و مقامشان برگزيند.
از آن جا كه اين روش ها را نمى توان به تعداد معيّنى برشمرد از شهيد ثانى يكى از فقهاى بزرگ شيعه چنين نقل شده است: (تعظيم مؤمن تا آنجا كه عرف زمان مى پسندد جايز است.)
تجليل و تكريم ديگران ممكن است به دو روش زير صورت گيرد:

روش گفتارى

شايسته است كه يك مسلمان در مقام گفتار با ديگران سخنان نيك و سنجيده بگويد و با زبانى خوش آنان را مورد خطاب قرار دهد، قرآن كريم مى فرمايد: «…قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً»؛ با مردم به خوبى سخن گوييد.
امام سجاد علیه السلام درباره احترام در گفتار نسبت به معلم مى فرمايد: صدايت را از صداى او بلندتر نكن و هرگاه كسى از او چيزى بپرسد تو در پاسخ پيشدستى نكن… در محضرش با كسى سخن نگو.
روش كردارى
احترام در عمل و كردار به اين است كه انسان برادر دينى اش را در محذور قرار ندهد، به درخواست هايش توجه كند. اگر دعوت يا هديه اى داشت با روى گشاده بپذيرد؛

احترام پدر و مادر:

گرچه عواطف انسانى و مساله حق شناسى به تنهائى براى رعايت احترام به پدر و مادر كافى است ولى از آنجا كه دين مبين اسلام حتى در مسائلى كه هم عقل در آن استقلال كامل دارد و هم عاطفه آن را بوضوح در ميابد سكوت را روا نمى دارد بلكه به عنوان تاكيد هم كه شده در اين گونه موارد دستورات لازم را صادر مى كند در مورد احترام پدر و مادر آن قدر تاكيد كرده است كه در كمتر مساله اى ديده مى شود و در اكثر موارد بعد از اين كه دستور داده به اين كه سايش ‍ نكنيد مگر خداى واحد را احترام پدر و مادر را بلا فاصله ذكر مى كند.


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط