تحقیق در مورد قیام امام حسین
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:
قیام امام حسین
تهیه و تنظیم:
نام دبیر:
تحقیق در مورد قیام امام حسین
این تحقیق در 18 صفحه بصورت فایل ورد و pdf توسط سایت کلاس درسی بصورت منظم و عالی تهیه و تنظیم شده است و دارای صفحه اول،معرفی،فهرست مطالب با صفحه بندی مجزا، متن تحقیق ، میباشد
فهرست مطالب
مقدمه: 1
معنا و مفهوم اهلسنت و جماعت 1
نظریههای اهلسنت در مواجهه با قیام حسینی 1
1. موافقان قیام 1
ابوالحسن اشعری (324 ق) 2
ابنتغرری بردی (874 ق) 2
تفتازانی (791 ق) 3
ابنجوزى عبدالرحمنبنعلی (510-597 ق) 4
آلوسی بغدادی (1270 ق) 5
2. نواندیشی و نوگرایی در میان اهلسنت 6
ابراهیم عبدالقادر مازنی (1890-1949م) 7
علامه اقبال لاهوری (1877-1938م) 7
خالد محمّد خالد (1339-1416 ق) 8
سیدعلی جلال حسینی 8
سید قطب (1903-1966م) 8
شیخ عبدالله علایلی (1996 م) 9
شیخ محمد عبده (1266- 1323 ق) 9
دکتر طه حسین (1307-1393 ق) 10
عباس محمود العقاد (۱۹۶۴-۱۸۸۹ م) 10
عبدالرحمن شرقاوی (متولد 1920 م) 12
محمد غزالی (1917-1995م) 12
محمد کامل البناء 12
محمدعلی جناح (1255-1317ش) 13
ازدیدگاه اهل تشیع: 13
نتیجه 17
منابع: 18
مقدمه:
در موضوع قیام حسینی غالب اهلسنت جزء موافقان و تأیید کنندگان قیام حسینی هستند و بر این باورند که قیام امام حسین (ع) و خاندان و یارانش بر حق و صحیح بوده است. از بین قدمای این گروه میتوان به ابنعماد، تفتازانی، ابنجوزی و… و در سده اخیر به نواندیشان اهلسنت اشاره کرد. البته میتوان عدهای دیگر که راه میانه در پیش گرفتهاند را تحت عنوان میانهروها یا موافقان محتاط دانست که ضمن بر حق دانستن امام حسین (ع) و قیامش، مقصر بودن یزید و نکوهش او را نمیپذیرند. هر دو گروه برای نظرگاه خود دلایلی دارند که در این مجال به بررسی و تحلیل نظر گروه اول که نظر اکثر اهلسنت است، پرداخته میشود.
معنا و مفهوم اهلسنت و جماعت
این اصطلاح در گروهبندیهای مذهبی مسلمانان، ناظر به گرایش مذهبی اکثریت مسلمانان بوده و به اختصار به صورت «سنی» به کار میرود. (موسوی بجنوردی 1380، ج 10، ص 474)
. نواندیشی و نوگرایی در میان اهلسنت
با فروپاشی دو حکومت صفویه و عثمانی که با تندرویهای بیمورد درباره مسائل تاریخی و اختلافی بین جامعه شیعی و اهلسنت نفرت ایجاد میکردند، نخستین گام برای تألیف قلوب شیعیان و سنیان برداشته شد و همین نیز عاملی مؤثر برای اظهار همدردی جامعه سنی با جامعه شیعی در خصوص فاجعه کربلا گردید.
محمد کامل البناء
این نویسنده نوگرای اهلسنت معتقد است که حسین (ع) هرگز باب دشمنی با یزید نگشود، ولی از نظر روانشناسی تمایل فطری بیشتری برای شورش داشت، چون نوه پیغمبر (ص) و پسر علی (ع) بود. این قضاوت او در برخی از نوشتههای قدیمی شیعه نیز وجود دارد. او همانند نویسندگان سنتگرای شیعه معتقد است که حسین (ع) از سرنوشت خود از همان ابتدای امر آگاه بود و شهادت خود را درست از همان هنگامی پیشبینی کرده بود که در خواب با پیامبر (ص) سخن گفت. (اسماعیل زاده، 1381، ج 11، ص 314)
محصولات دیگر:
تحقیق درمورد اوقات فراغت سالمندان
پاورپوینت درس اول علوم تجربی پایه ی پنجم
بعد ازخرید موفق لینک دانلود بلافاصله به شما نمایش داده می شود. و همچنین یک ایمیل حاوی لینک دانلود به ایمیل شما فرستاده می شود.در صورت هر گونه مشکل با پشتیبانی در تماس (09352817947)باشید.
دیدگاه کاربران ...