کاربرد ترسیم به کمک رایانه

کاربرد ترسیم به کمک رایانه

کاربرد ترسیم به کمک رایانه

طراحی به کمک رایانه:

طراحی به کمک رایانه یا کَد، (به انگلیسی: Computer Aided Design) به استفاده از فناوری رایانه در فرایند طراحی و مستندسازی طراحی گفته می‌شود امروزه بسیاری از مراحل طراحی قطعات و اجزاء مختلف توسط رایانه انجام می‌شود. بسیاری از قطعات تحت شرایط مختلف باید آزمایش شوند و اگر بخواهیم تحت آزمایش واقعی قرار دهیم مستلزم هزینه‌های بسیار زیاد می‌شود. با نرم‌افزارهای بسیار متنوع می‌توان این شبیه‌سازی را انجام داد.

نرم‌افزارهای طراحی رایانه‌ای، به نرم‌افزارهایی اطلاق می‌شود که کار ایجاد و ویرایش اشکال را به کمک رایانه انجام می‌دهند. امروزه بیش‌تر نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه، نه تنها توانایی ایجاد و ویرایش نقشهٔ دوبعدی و سه‌بعدی قطعات را دارند، بلکه توانایی وارسی (تحلیل) قطعات از نظر مسائل تنش، گرما و مسائل مکانیکی با استفاده از روش المان محدود را دارند

تمام رشته‌های مهندسی برای طراحی از نرم‌افزارهای مناسب خود استفاده می‌کنند. نرم‌افزارهای مورد استفاده در طراحی معماری و طراحی صنعتی اغلب نرم‌افزارهای گرافیکی هستند. از نرم‌افزارهای سه بعدی که بیشتر در طراحی معماری و طراحی صنعتی استفاده می‌شوند می‌توان به اتوکد، سالیدورکس، اینونتور، سالید اج و مکانیکال دسکتاپ اشاره کرد. علاوه بر این موارد، نرم‌افزارهای گرافیکی دو بعدی مانند فتوشاپ، کورل‌دراو و فری‌هند نیز بسیار پر کاربرد هستند. کتیا، یونیگرافیکس و پرو/اینجینیر هم از بهترین نرم‌افزارهای گرافیکی مورد استفاده‌است که با امکان محاسبات پیچیده مهندسی از قبیل محاسبات تنشهای محوری وهزاران قابلیت حرفه‌ای دیگر به طراحان کمک کرده‌اند.

کاربردهای ترسیم با رایانه:

  • طراحی و نقشه‌کشی با کامپیوتر
  • مهندسی به کمک رایانه
  • ساخت به کمک رایانه
  • طراحی محصول
  • طراحی هوشمند
  • نقشه کسی معماری به وسیله رایانه
  • طراحی قطعات مکانیکی و اتوموبیل ها به وسیله رایانه
  • طراحی مدارت الکترونیکی به وسیله رایانه
  • طراحی مدل های لباس
  • طراحی سازه های پیچیده معماری
  • ترسیم نقشه های توپوگرافی زمین به وسیله جغرافی دانان

مهندسی به کمک رایانه یا کَی، (به انگلیسی: Computer Aided Engineering) و یا در حالت خاص تحلیل به کمک رایانه (به انگلیسی: Computer Aided Analysis) عبارت است آنالیز مهندسی قطعه طراحی شده قبل از اینکه به مرحله ساخت برسد.

تکنولوژی CAE توسط سیستم‌های رایانه‌ای به بررسی توابعی که در سیستم CAD به وجود آمده‌اند می‌پردازد و به طراح این اجازه را می‌دهد که مدل را به لحاظ رفتاری در شرایط کاری واقعی، شبیه‌سازی کند و در صورت لزوم طرح را بهینه کند.

یکی از مطرح ترین تحلیل‌ها FEA یا تحلیل اجزای محدود می‌باشد که از این روش می‌توان برای محاسبهٔ تنش، تغییر شکل، انتقال حرارت، جریان سیال و… استفاده نمود.

واژه CAE به این معنی است که تحلیل‌های استاتیکی، دینامیکی و حرارتی روی قطعات شبیه‌سازی شده در رایانه انجام می‌گیرد. در این مرحله توزیع تنش، تغییر مکان و در مواردی دما در حین عملکرد قطعه و مجموعه بدست می‌آید.

نرم‌افزارهای پر کاربرد

   Ansys (در زمینه تحلیل استاتیکی و دینامیکی FEA)

   Abaqus (در زمینه تحلیل استاتیکی و دینامیکی FEA)

   Adams (در زمینه تحلیل سینماتیکی MBD)

   Fluent (در زمینه تحلیل جریان سیال و انتقال حرارت CFD)

   CATIA

   Pro/ENGINEER

   Unigrphics

طراحی به کمک رایانه (CAD)

معنای لغوی Computer Aided Design طراحی به کمک رایانه است. واژه CAD یعنی ابتدایی‌ترین مرحله برای ساخت یک قطعه و معرفی آن به یک رایانه است که این کار توسط یک اپراتور (کاربر) صورت می‌گیرد که با طراحی سه بعدی توسط نرم‌افزاری خاص خود انجام می‌شود و یا حتی توسط اسکن سه بعدی اجسام صورت می‌گیرد. اگر قطعه پیچیده باشد هر قسمت آن را جداگانه طراحی کرده و سپس اسمبل می‌کنند.

مهندسی به کمک رایانه (CAE)

معنای لغوی Computer Aided Engineering مهندسی به کمک رایانه است. واژه CAE به این معنی است که تحلیل‌های استاتیکی، دینامیکی و حرارتی روی قطعات شبیه‌سازی شده در رایانه انجام می‌گیرد. در این مرحله توزیع تنش، تغییر مکان و در مواردی دما در حین عملکرد قطعه و مجموعه بدست می‌آید.

ساخت به کمک رایانه (CAM)

معنای لغوی Computer Aided Manufacturing ساخت به کمک رایانه است. واژه CAM مرحله‌ای است که در آن روش ساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد و توسط نرم‌افزارهای خاص کدهایی به نام جی کد G Cod به دستگاه می‌فهماند که چه مراحلی را برای ماشین‌کاری باید طی کند که شامل مراحل خشن کاری و اتمام کار(Finishing) است و توسط راهبردهای به خصوص صورت می‌گیرد.

نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه (CAD)

نرم‌افزار CATIA

نرم‌افزار کتیا (CATIA) اولین بار در سال ۱۹۷۷ توسط هواپیمایی فرانسه (Avions Marcel Dassault) برای ارتقا دادن هواپیمای جنگنده میراژ و سپس در هوافضا، خودرو سازی و کشتی سازی تحت عنوان CATI (Conception Assistée Tridimensionnelle Interactive) مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۸۱ به CATIA تغییر نام داد. در سال ۱۹۸۴ شرکت بویینگ تصمیم به استفاده از CATIA V3 به عنوان نرم‌افزار اصلی خود گرفت و بدین ترتیب بزرگترین مصرف کنندهٔ این نرم‌افزار نامیده شد؛ و در سال ۱۹۹۰ شرکت کشتی سازی آمریکا برای طراحی ناو جنگی از این نرم‌افزار استفاده کرد. در سال ۱۹۹۸ نسخه ۵ به بازار ارائه شد که توسط UNIX و Windows NT و Windows XP تا سال ۲۰۰۱ پشتیبانی شد و به همین ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نسخه‌های بعدی و پیشرفته تر این نرم‌افزار ارائه گردید

رمز دانلودفایل ورد:masterdoc.ir

لینک دانلود فایل


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط