پاورپوینت درس3تاریخ ایران و جهان1

پاورپوینت درس3تاریخ ایران و جهان1

درس سوم
مصر، هدیۀ نیل
مقدمه
باستان شناسان موفق شده اند آثاری ازانسان های پیش از تاریخ در مصر را شناسایی کنند. براین اساس در اوایل، گروه های انسانی به صورت پراکنده، زندگی کوچ نشینی داشتند، تااینکه پیشرفت هایی در شیوۀ زندگی آنان حاصل شد و در کناره های نیل استقرار یافتند.
طغیان های سالانۀ نیل موجب حاصل خیزی خاک اطراف آن می شد و ماهی های متنوع موجود در آن به تأمین خوراک مردم کمک می کرد.
با گذشت زمان، نخستین دهکده ها و شهرها پدید آمدند. این شهرها و دهکده ها از یکدیگرمستقل بودند و هنوز حکومت واحدی نداشتند،اما جنگ و رقابت فرمانروایان محلی سرانجام موجب شد که تمام مصر به زیر سلطۀ فرمانروایی که از. بقیه قوی تر بود، در آید.1
دوره های تاریخ مصر باستان
مورّخان تاریخ مصر باستان را به سه دورهٔ اصلی تقسیم کرده اند:
1  دوران پادشاهی کهن
2  دوران پادشاهی میانه
3  عصر امپراتوری یا دوران پادشاهی نوین در هر یک از این دوران ها در مصر حوادث زیادی رخ داد. برای آشنایی با آن حوادث باید به کتاب های تاریخی رجوع کنید.
فرعون ١ها
از میان ده ها فرعونی که بر مصر حکومت کرده اند برخی از شهرت بیشتری برخوردار بودند که از جملهٔ اینهاسلاطین اهرام ٢ بودند که در عصر کهن مصر می زیستندو اهرام مصر در دورهٔ آنان ساخته شده است. برخی ازفراعنهٔ مصر زن بودند.
یکی از فرعون های معروف مصر که بیشترین آثارباقی مانده از مصر باستان مربوط به اوست، رامسس دوم است که حضرت موسی در زمان او ظهور کرد. درزمان آخرین فرعون دوره نوین، مصر به تصرف هخامنشیان درآمد و بعدها نیز اسکندر و رومیان آنجا را به تصرف خود در آوردند.
1 فرعون: یعنی خانهٔ بزرگ. احتمالاً این نام در اوایل به کاخ های پادشاهان مربوط بوده که به مرور تغییر معنا داده و بر پادشاهان مصر اطلاق شده است.
2 خوفو،خِفرع و منکورع

اهرام بزرگ مصر: ازجمله آثار مهمّ به جا مانده از مصر باستان، هرم هایی هستند که به دستور فرعون ها برای زندگی پس از مرگشان ساخته شده است. تعداد هرم ها بسیار زیاد است و هر چه فرعون ها قدرتمندتر و ثروتمندتربودند، هرم های آنها نیز بزرگ تر می شد. در داخل هرم (تصویر گوشۀ سمت راست) محل هایی برای نگهداری جسد فرعون و لوازمی که ممکن بود برای زندگی او پس از مرگ ضروری باشد، وجود داشت. به همین دلیل،هرم ها گنجینه هایی از آثار متنوع تاریخی هستند.

این پاورپوینت در 27 اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید معرفی ، اسلایدهای متن کتاب بصورت کاملاً دقیق و تایپ شده با افکت رنگ بندی و طراحی عالی ، اسلاید تشکر و پایانی می باشد.

حجم فایل:1 مگابایت

نمونه اسلایدها:

درس 3 تاریخ ایران و جهان1

درس 3 تاریخ ایران و جهان1

نمونه اسلایددرس 3 تاریخ ایران و جهان1

نمونه اسلایددرس 3 تاریخ ایران و جهان1


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط