پاورپوینت درس 9 ساسانیان تاریخ ایران و جهان 1 دوم انسانی

پاورپوینت درس 9 تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس 9 ساسانیان تاریخ ایران و جهان 1 دوم انسانی

پاورپوینت درس  نهم تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس  نهم ساسانیان تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

درس نهم 9
ساسانیان
مقدمه
در این درس با آخرین حکومت ایران باستان آشنا می شوید. اگرچه طلوع این حکومت در آن زمان برای ایران و ایرانیان مفید بود اما غروب آن به معنای پایان بی عدالتی و محو آثار کبر و نخوت ساسانیان ووابستگان آنها بود. با این حال، فرهنگ و تمدن ایران باستان در این دوره تداوم یافت و به صورت های مختلف جلوه گر شد. در این درس به اختصار با آن آشنا می شوید.

شامگاه اشکانیان، بامداد ساسانیان

اردشیر بابکان بنیانگذار حکومت ساسانیان است. او نزد مورّخانی که در قرن های نخستین هجری می زیستند، پادشاهی خوش نام است. جدّ او، ساسان،موبدی زردشتی بود که ریاست معبد آناهیتا را در پارس به عهده داشت. از این رو، خاندان ساسان در پارس ازنفوذ و احترام لازم برخوردار بودند. ساسان با دخترحاکم پارس، ازدواج کرد و از آن پس موقعیت اجتماعی بهتری پیدا کرد و توانست جانشین پدرزن خود شود.
چندی بعد، در زمانی که خاندان اشکانی به دلیل اختلافات داخلی و جنگ های خارجی ضعیف شده بودند، اردشیر(نوه ساسان) به فکر دست یافتن به حکومت افتاد.

کارنامۀ اردشیر بابکان، کتابی است که سرگذشت اردشیر را بیان می کند

اردشیر می گفت که حکومت ملوک الطوایفی موجب آشفتگی اوضاع ایران شده است و نیز رواج ادیان و آیین های مختلف، دین زردشتی را تهدید می کند؛ اووعده می داد که اگر به قدرت برسد دین زردشتی را رسمیت خواهد بخشید و به جای شیوهٔ ملوک الطوایفی حکومت مرکزی مقتدری ایجاد خواهد کرد و وسعت مرزهای ایران را به قبل از حملهٔ اسکندر خواهد رساند. اردشیر تقریباًبه وعده های خود عمل کرد. او پس از غلبه بر اردوان ١آخرین پادشاه اشکانی در چندین نبرد با حاکمان مناطق مختلف به پیروزی رسید. معابد بسیاری در شهرهای ایران برپا کرد و به جنگ رومیان رفت؛ زیرا دولت روم که خبرسقوط اشکانیان را شنیده بود، فرصت را مغتنم شمرده ودر امور ارمنستان دخالت می کرد. او قصد داشت در آنجاحکومتی دست نشانده ایجاد کند (سرنوشت جنگ ایران وروم در زمان جانشین اردشیر، شاپور اوّل، روشن شد).

aval darse9 tarikh iran ve jahan dovom ensaniاسلاید معرفی پاورپوینت درس 9 ساسانیان تاریخ ایران و جهان 1 دوم انسانی

aval darse9 tarikh iran ve jahan dovom ensaniاسلاید معرفی پاورپوینت درس 9 ساسانیان تاریخ ایران و جهان 1 دوم انسانی

 پاورپوینت درس 9 ساسانیان تاریخ ایران و جهان 1 دوم انسانی nemoneh darse9 tarikh iran ve jahan dovom ensani

پاورپوینت درس 9 ساسانیان تاریخ ایران و جهان 1 دوم انسانی

این پاورپوینت در 41 اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید معرفی ، اسلایدهای متن کتاب به صورت دقیق و کامل و کاملا تایپ شده  وقابل ویرایش با افکت و طراحی عالی ،اسلاید تشکر و پایانی می باشد. حجم فایل 700 کیلوبایت

منبع:کتاب تاریخ ایران وجهان 1 دوم دبیرستان رشته ادبیات و علوم انسانی چاپ ونشر کتاب های درسی ایران


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط