جنگ روانی پیامبر در جریان فتح مکه چگونه بود ؟

جنگ روانی پیامبر در جریان فتح مکه چگونه بود ؟

در زمان حرکت سپاهیان اسلام براي فتح مکه، وقتی مسلمانان به نزدیک مکه رسیدند، رسول گرامی اسلام (ص) به یارانش دستور داد هنگام شب بر بالاي بلندي هاي اطراف مکه به صورت پراکنده آتش هاي زیادي روشن کنند تا هرکس از دور نگاه می کند، تصور نماید که یک سپاه چند هزارنفره مکه را محاصره کرده است. در همین حال، پیامبر عباس بن عبدالمطلب را به داخل شهر مکه فرستاد تا با دعوت از ابوسفیان وي را به محلی ببرد که بتواند آن آتش ها را تماشا کند. همین که ابوسفیان مشعل هاي فروزان بسیار زیاد را مشاهده کرد، چاره اي جز تسلیم در برابر سپاه اسلام ندید؛ در نتیجه مکه بدون جنگ و خونریزي فتح شد.

جنگ روانی معاویه در جریان جنگ صفین چگونه بود ؟

در جنگ صفین، وقتی سپاهیان امام علی (ع) به فرماندهی مالک اشتر در آستانه شکست دادن لشکریان معاویه قرار گرفتند، لشکریان معاویه به منظور ایجاد شک و تردید در سپاهیان امام علی (ع) و براي فرار از شکست، با حیله گري عمر وعاص، قرآن ها را بر سر نیزه قرار دادند و اعلام کردند که ما همه مسلمانیم و باید بین ما و شما این قرآن حکم کند. امام علی (ع) در واکنش به این اقدام معاویه به سپاهیان خود دستور ادامه جنگ داد و فرمود دشمنان شما اعتقادي به قرآن ندارند و این عمل آنها حیله و نیرنگی براي فرار از شکست است؛ اما بخشی از سپاهیان امام علی (ع) به فرمان آن حضرت توجه نکردند و در مقابل امام ایستادند. سرپیچی این عده در مقابل فرمان امام باعث شد که معاویه و لشکریانش از شکست حتمی نجات پیدا کنند.

جنگ روانی صدام علیه ایران چگونه بود ؟

بمباران شیمیایی رزمندگان و مناطق مرزي ، تهدید به بمباران شیمیایی شهرهاي بزرگ براي ایجاد ترس و وحشت در بین مردم و تضعیف روحیه ي آن ها

نمونه هاي جنگ روانی دشمن علیه کشور ما در زمان کنونی چیست؟

تهدید به گسترش تحریم اقتصادي و مصوبه هاي مختلف در کنگره امریکا و شوراي عالی امنیت سازمان ملل متّحد علیه جمهوري اسلامی ایران.تهدید حمله به ایران از طرف اسرائیل –

میزان اثر گذاري جنگ روانی به چه عواملی بستگی دارد ؟

 1- به ویژگی هاي شخصیتی افراد مانند اعتقادات دینی، شجاعت، اعتماد به نفس و پایبندي به ارزش هاي اخلاقی 2-به میزان علم و آگاهی انسان ها و شناخت دوست و دشمن واقعی

روش هاي جنگ روانی را نام ببرید ؟

1- تبلیغات 2- شایعه 3- تحریف واقعیات 4- تفرقه افکنی 5- ترور

جنگ نرم:

جنگ نرم نوعی چالش ودرگیری بین کشورها است که در حوزه سخت افزاری و تسلیحات نظامی قرار نمی‌گیرد. بلکه در حوزه محتوا و برنامه و نرم‌افزارهای قرار می گیرد که عمدتاً از جنس رسانه است. بنابراین هر گونه تقابل میان کشورها یا گروه ها که با یکدیگر رقابت یا دشمنی دارند و در آن از ابزارهای رسانه ای، ابزارهای سایبری و نرم‌افزاری یا سخت افزاری استفاده می شود در دنیا به عنوان جنگ نرم (به انگلیسی: Soft War) تلقی می شود. در فضای جنگ نرم صحبت از موشک واسلحه وتانک، کشتی و هواپیما نیست بلکه صحبت از ماهواره، اینترنت، روزنامه، خبرگزاری، کتاب، فیلم، سینما است. بنابراین سربازانی هم که در این جنگ نرم دخیل هستند و به سمت هم شلیک می کنند دیگر ژنرال ها، افسرها و نظامی ها نیستند بلکه روزنامه نگاران، سینما گرها، هنرمندان و فعلان امور رسانه ها هستند که در بسیاری از کشورهای استبدادی به صورت هدفدار و به دستور یا تحت کنترل مقامات سیاسی فعالیت میکنند.

هدف جنگ نرم:

مهم ترین اهداف جنگ نرم:  ۱- تضعیف فرهنگي یک جامعه در جهت تأثيرگذاري شديد بر افكار عمومي مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع رساني هدفمند و كنترل شده

۲- تضعیف سياسي کشور مورد نظر به منظور ناكارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخريب و سياه نمايي اركان آن نظام.

۳- ايجاد رعب و وحشت در مواردی همچون فقر جنگ يا قدرت خارجي سركوبگر .

۴- اختلاف افكني در میان مردم و برانگيختن اختلاف ميان مقام هاي نظامي و سياسي كشور .

۵- ارائه روحيه ياس و نااميدي در اجتماع به جاي نشاط اجتماعي و احساس بالندگي از پيشرفت هاي كشور.

۶- بي تفاوت كردن نسل جوان به مسائل مهم كشور.

فرق تجهیزات جنگ نرم و سخت:

جنگ نرم بیشتر از تکنولوژی های ارتباطی بهره می گیرد ولی جنگ سخت بیشتر از وسایل مکانیکی و جنگی بهره می گیرد .. تجهیزات جنگ نرم عبارتند از : ماهواره – تلویزیون-اینترنت –شبکه های اجتماعی و غیره……درحالی که تجهیزات جنگ سخت بیشتر موشک تفنگ ،تانگ ، هواپیما ……تجهزات نظامی است.

انقلاب مخملی:

انقلاب رنگی یا انقلاب مخملی نوعی انقلاب خشونت‌پرهیز بدون خونریزی است.

ویژگی‌ها:

تمامی دگرگونی‌های سیاسی که از آن‌ها با نام انقلاب‌های رنگین یاد می‌شود، واجد ویژگی‌های پیوسته و همگون در علل و شکل تحولات می‌باشند، نظیر:

    همگی آن‌ها به جز قرقیزستان بدون استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز و طی راهپیمایی خیابانی به پیروزی رسیدند.

    جریانات ضدکمونیستی در اروپای مرکزی و اروپای شرقی تاثیرگذار بر این انقلاب‌ها بودند .

    دلیل اصلی وقوع انقلاب وجود خصوصیاتی چون فقدان چرخش نخبگان، ناکارآمدی در حل مشکلات عمومی و عدم مقبولیت عمومی حکومت وقت بود و جرقه انقلاب به دنبال بروز خطایی از سوی حکومت، نظیر تقلب در انتخابات روشن شده بود.

چرا قدرت هاي نظامی دنیاي امروز تصمیم گرفتند تا از راه هاي دیگري به دنبال تأمین منافع خود باشند؟

هزینه هاي بالاي جنگ سخت، پیشرفت فنّاوري، مخالفت عموم مردم جهان با کشته شدن انسان ها در جنگ و …

تهاجم نظامی چیست؟

تهاجم به معنی شبیخون ، هجوم و حمله یک کشور به کشوری دیگر به منظور اشغال و سلطه بر سرزمین است . معمولا قبل از این که تهاجمی صورت گیردکشور تهدیدکننده سعی می کند ، با تهدید و ایجاد ترس میزان توان و آمادگی دفاعی آن کشور را آزمایش کند . اگر این کشور در آمادگی کامل نبود آن وقت تهاجم آغاز می شود . البته ممکن است قبل از تهاجم دست به کارهایی مانندتحریم نیز بزند .

جنگ سخت:

تا پایان جنگ جهانی دوم(1945م) غلبه با این نوع جنگها می باشد.

جنگ سخت متکی بر قدرت سخت نظامی _ امنیتی است.

جنگ سرد یا نیمه سخت

در دوره نظام دو قطبی، از پایان جنگ جهانی دوم تا مقطع فروپاشی شورویسابق(1991م) این جنگ شکل گرفته و متکی بر تهدیدات نیمه سخت بود.

 البته دراین دوره جنگ های سختی همانند جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با حمایت قدرتهای غربی شکل گرفت وبه مدت هشت سال به طول انجامید.


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط