تحقیق دربارۀ ادله اثبات ولایت فقیه

تحقیق دربارۀ ادله اثبات ولایت فقیه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:

ادله اثبات ولایت فقیه

تهیه و تنظیم:

نام دبیر:

 

تحقیق دربارۀ ادله اثبات ولایت فقیه

این تحقیق در ۱3 صفحه بصورت فایل ورد و pdf توسط سایت کلاس درسی بصورت منظم و عالی تهیه و تنظیم شده است و دارای صفحه اول،معرفی،فهرست مطالب با صفحه بندی مجزا، متن تحقیق ، میباشد.

 

فهرست مطالب

مقدمه: 2
ادلّه 2
مبنای مشروعیت 2
نظریه نصب 3
نظریه انتخاب 3
اصول نظریه ی ولایت انتخابی فقیه 4
همه احتمالات پنج گانه نصب، قابل خدشه است: 5
دو نتیجه ی مهم نظریه ی انتخاب 8
ادله ولايت فقيه 9
عقلى و نقلى. 9
دلايل عقلى: 9
دلايل نقلى: 10

منبع: 12

قسمتی از تحقیق

 

تحقیق دربارۀ ادله اثبات ولایت فقیه

تحقیق دربارۀ ادله اثبات ولایت فقیه

تحقیق دربارۀ ادله اثبات ولایت فقیه

مقدمه:

ولایت فقیه نظریه‌ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می‌کند. نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس این نظریه تأسیس شده‌است.
ولایت محدود فقیه از جمله حق قضاوت، صدور فتوا در مسائل شرعی، اخذ وجوهات شرعی و رسیدگی به امور حسبیه از دیرباز در فقه امامیه مطرح و مورد بحث بوده و در ارتباط نزدیک با نهاد مرجعیت است.

مبنای مشروعیت

در بین مدافعان نظریه ولایت فقیه در مورد مبنای مشروعیت حکومت ولی فقیه اختلاف مهمی وجود دارد. برخی قائل به نظریه مشروعیت الهی هستند که به ولایت انتصابی فقیه معروف است و برخی دیگر مشروعیت او را ناشی از انتخاب مردم می‌دانند که به ولایت انتخابی فقیه یا ولایت فقیه آیت‌الله منتظری معروف است.

نظریه نصب

مصباح یزدی در کتاب «حکومت اسلامی و ولایت فقیه» و عبدالله جوادی آملی در کتاب «پیرامون وحی و رهبری» بیش از همه به شرح این نظریه پرداخته‌اند. البته این دیدگاه خاص این دو نیست و افرادی چون ناصر مکارم شیرازی و لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز دیدگاهی اینچنینی دارند

اصول نظریه ی ولایت انتخابی فقیه

اصول این نظریه در امور زیر خلاصه می گردد:
1. اصل، عدم ولایت فردی بر دیگری است؛ انسان ها آزاد آفریده شده اند و به حسب خلقت و فطرت بر جان و مال خویش مسلط می باشند.

دو نتیجه ی مهم نظریه ی انتخاب

توجه به اصول فوق، مشخصه عمده «نظریه انتخاب» این است که در مقام ثبوت، تفویض ولایت صورت نگرفته است، آن چه هست تعیین فقهای جامع شرایط به عنوان نامزدهای ولایت از سوی امام معصوم و انتخاب والی از سوی مردم است (29) و اختیارات حاکم و ولی فقیه از طرف مردم به او تفویض می گردد

ادله ولايت فقيه

عقلى و نقلى.
دلايل عقلى:
با توجه به ضرورت وجود حكومت براى تأمين نيازمنديهاى اجتماعى و جلوگيرى از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، و با توجه به ضرورت اجراى احكام اجتماعى اسلام و عدم اختصاص آنها به زمان حضور پيامبر و امامان(ع) با دو بيان مى توان ولايت فقيه را اثبات كرد:

 

محصولات دیگر

تحقیق آثار اجتماعی حجاب

قیمت محصول : 68,000 ریال
تضمین رضایت شما
بعد ازخرید موفق لینک دانلود بلافاصله به شما نمایش داده می شود. و همچنین یک ایمیل حاوی لینک دانلود به ایمیل شما فرستاده می شود.در صورت هر گونه مشکل با پشتیبانی در تماس (09352817947)باشید.

دیدگاه کاربران ...