پاورپوینت درس 11 اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس 11 تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس 11 اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس یازدهم اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس یازدهم تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

درس یازدهم 11
اسلام در مدینه
مقدمه
در درس گذشته با زندگی پیامبر(ص)و کوشش های او در سیزده سال نخست دوران بعثت آشنا شدید. در این درس با مهم ترین تحولات نهضت اسلام در ده سال پایانی حیات رسول خدا پس از مهاجرت به یثرب  که از آن پس مدینه نامیده شد  آشنا می شوید.
تفاوت های مکه و مدینه در مواجهه با اسلام با مقایسهٔ شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مکه و مدینه می توان به دلایل واکنش متفاوت مکه و مدینه درمقابل پیام اسلام و تفاوت دامنهٔ موفقیت پیامبر(ص)دردو شهر یاد شده پی برد.

مکه:

در این شهر فاصلهٔ معناداری میان دو طبقهٔ حاکم و فرمانبر وجود داشت. طبقهٔ حاکم که متشکل ازرؤسای قبایل، تیره ها ، عشیره ها و خاندان ها بود، تمام قدرت و ثروت جامعه را در اختیار داشت. این گروه برای حفظ منافع اقتصادی و اجتماعی خود اسلام و آموزه های آن را نمی پذیرفت؛ طبقهٔ فرمانبر و زیردست، شامل تودهٔ مردم و بردگان، نیز اگر چه قبول اسلام را داروی دردهای تاریخی خود می دانست، اما جز تحمل مشقت و شکنجه، راهی برای حمایت از اسلام و رسول خدا نمی یافت.
این عوامل پیشرفت اسلام را در مکه کُند و ادامهٔ حضورپیامبر(ص)و مسلمانان را در آن شهر بی فایده کرده بود.

مدینه:

شرایط اجتماعی و اقتصادی مدینه با مکه کاملا تفاوت داشت. اقتصاد کشاورزی، دامداری وپیشه وری خُرد در یثرب موجب شکل گیری طبقهٔ متوسط نسبتاً قدرتمندی شده بود که می توانست بر سرنوشت شهرخود اثر گذار باشد؛ از سوی دیگر جنگ و ستیز طولانی دوقبیلهٔ اوس و خزرج در یثرب، عموم مردم را چنان خسته کرده بود که برای پایان یافتن چنین نزاع هایی لحظه شماری می کردند. بی تردید تعالیم اسلام بهترین پاسخ به این نیازعمومی تلقی می شد.

aval darse 11 tarikh iran ve jahan dovom ensaniاسلایدمعرفی پاورپوینت درس 11 اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

پاورپوینت درس 11 اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

 پاورپوینت درس 11 اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی nemoneh1 darse 11 tarikh iran ve jahan dovom ensani

پاورپوینت درس 11 اسلام در مدینه تاریخ ایران و جهان دوم انسانی

nemoneh2 darse 11 tarikh iran ve jahan dovom ensani

این پاورپوینت در 36 اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید معرفی ، اسلایدهای متن کتاب به صورت دقیق و کامل و کاملا تایپ شده  وقابل ویرایش با افکت و طراحی عالی ،اسلاید تشکر و پایانی می باشد. حجم فایل 314 کیلوبایت

منبع:کتاب تاریخ ایران وجهان 1 دوم دبیرستان رشته ادبیات و علوم انسانی چاپ ونشر کتاب های درسی ایران


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط