تاثیر نماز در زندگی اجتماعی

تاثیر نماز در زندگی اجتماعی

تاثیر نماز

تاثیر نماز

تاثیر نماز در زندگی:
مقدمه:
نماز عامل سازنده ای است كه پایداری و مقاومت انسان را در برابر فراز و نشیب های زندگی حفظ می كند و نمازگزار در برابر هر خیر و شر، خوبی و بدی خویش را حفظ نموده و با هر بادی نمی لرزد.
نماز از جمله عباداتی است كه اثرات مادی و معنوی بسیار زیادی در زندگی بشر دارد. مقدمات نماز از هنگام وضو تا پایان نماز هر كدام جزء به جزء فواید و آثاری دارد كه در این جا قادر به بیان همه آن ها نیستیم و تنها به نكاتی چند اشاره می كنیم.
ترجمه عرفانی از معنای نماز
بعضی از بزرگان صلاه را از تصلیه مشتق می دانند بدین معنی كه چوب های كج را با گرفتن به نزدیكی آتش و رساندن حرارت به آن مستقیم سازند. عرب آن را تصلیه گویند، گویی نمازگزار با توجه به مبدأ اعلی در نماز كج رفتاری های نفس را كه در اثر توجه به غیرخدا و میل به باطل ایجاد شده است، تعدیل می نماید احتمال دارد كه تصلیه از باب تفعیل باشد و در این مورد به معنای سلبی آمده باشد(گرچه نادرست) بنابراین معنای تصلیت، سلب حرارت می شود گویی نمازگزار با انجام عمل نماز، حرارت آتش جهنم را از خود دور نموده و از سوزش آن می كاهد.(خمینی، 1359،ج 1: 23)
حقیقت و باطن نماز
آنچه كه مسلّم است این است كه این عمل ظاهری كه اصطلاحاً بدان نماز گفته میشود تمام حقیقت نماز نیست بلكه این صورت و چهره ظاهری آن است. نماز امری است الهی كه تحقق آن همانند سایر امور دارای ظاهر و باطن است كه در متون دینی به هر دو جهت آن اشارت رفته است. تصویر ظاهری نماز همان است كه با اعمال مخصوصه انجام گیرد و حفظ آن نیز فرض و واجب است امّا روح و باطن نماز عبارتست از: اخلاص، حضور قلب، ذكر خداوند و تعظیم در مقابل او، امید و دلبستگی به ذات ربوبی، اعتماد و ركون به وجود سرمدی و محو شدن در مقابل ذات یكتایی كه در مقابل عظمت و جلالت او قیام نموده است. حقیقت
فهرست مطالب
تاثیر نماز در زندگی:    1
مقدمه:    1
ترجمه عرفانی از معنای نماز    1
حقیقت و باطن نماز    1
آثار بهداشتی نماز در زدگی فردی:    2
نماز بزرگ ترین و محكم ترین پناهگاه معنوی است    2
نماز خواندن دارای خاصیت خودتاثیری و خودالقایی است    3
نماز؛ وسیله ای برای  رفع مشكلات و دفع شرّ    3
آرامش روانی    5
افزایش رزق و روزی    6
تاثير نماز بركاهش  خودكشي    6
تاثير نماز بر وسواس هاي عملي    8
تاثير نماز بر آرامش عضلات    10
تاثير نماز بر شادابي جسم و روان    11
تاثير نماز بر بيماري فشار خون    12
نتیجه گیری:    14
منابع:    15
منابع کتابی:    15
منابع اینترنتی:    15

فهرست مطالب نماز

فهرست مطالب نماز

این تحقیق به صورت فایل ورد در 16 صفحه با فونت 14 ب نازنین تنظیم شده است که شامل فهرست مطالب بصورت کاملا منظم و مرتب ، متن تحقیق ،نتیجه گیری و منابع می باشد.حجم فایل 60کیلو بایت


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط