پاورپوینت درس25 تاریخ معاصر ایران سوم دبیرستان

پاورپوینت درس25 تاریخ معاصر ایران سوم دبیرستان

درس بیست و پنجم
آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی
در این درس به طور خلاصه با آرمان ها، هدف ها، آثار و گوشه ای از نتیجه های  انقلاب اسلامی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، آشنا می شوید.
آرمان ها و هدف های انقلاب اسلامی هر انقلابی آرمان ها و اهدافی دارد که کلیهٔ فعّالیت ها، مبارزه ها و ایثارگری های دوران قیام،به خاطر تحقّق آنها شکل می گیرد و این تلاش ها با هدف حفظ آن آرمان ها و ارزش ها، پس از پیروزی نیز ادامه می یابد. همان گونه که در درس های قبل خواندید، هدف های اصلی و عمده انقلاب، «استقلال ،»«آزادی » و «جمهوری اسلامی » بود که به عنوان محوری ترین شعار دوران مبارزه، توسّط توده های میلیونی مردم مطرح می شد. به این ترتیب، هدف ها و آرمان های انقلاب اسلامی را می توان به شرح زیر برشمرد:
الف  استقلال
استقلال، نخستین آرمان انقلاب اسلامی محسوب می شود که یکی از آرزوهای دیرین مردم ما درطول تاریخ، خاصّه دو سدهٔ اخیر بود. تجربهٔ تاریخی ایران و سایر جامعه هایی که روزگاری زیر سلطه واستعمار قدرت های بیگانه بوده اند، نشان می دهد، هیچ کشوری تا خود را از بند اسارت و سلطهٔ بیگانگان نجات ندهد، به سعادت، تعالی و اقتدار نخواهد رسید.
استقلال ابعاد متفاوتی دارد؛ مانند استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی.
استقلال فکری:
 استقلال فکری در هر کشور زمانی حاصل می شود که مردم باور کنند،بیگانگان بر آنان برتری ذاتی ندارند و آنها نیز با همّت و پشتکار خود می توانند به سازندگی، پیشرفت،نوآوری و تعالی برسند. شرط تحقّق استقلال فکری و فرهنگی ملّت ایران، ایجاد نوعی تحوّل عمیق اندیشه ای و اعتقادی در آنان، و بازگشت به فرهنگ غنی اسلام و ایران است.
امام خمینی در اهمیت استقلال فکری گفته است: «استقلال فکری، شرط اوّل استقلال است 1.»
1. صحیفهٔ نور، ج 6، ص 372 .
2. استقلال سیاسی:
استقلال سیاسی هر کشور که از جایگاهی بسیار مهم برخوردار است،به این معنی است که مدیران، مسئولان و سران کشور، در تعیین خطّ مشی و اجرای برنامه های کشور،تابع دستور بیگانگان و مداخلهٔ آنها نباشند.
3. استقلال اقتصادی:
به معنای نداشتن وابستگی در ابعاد گوناگون اقتصادی است. کشوری به استقلال اقتصادی می رسد که برای تأمین نیازهای اساسی جامعه اش، به دیگران وابسته نباشد. البته بدیهی است که هر کشور، در زمینه های گوناگون، به محصول های سایر کشورها نیاز دارد. بنابراین مبادلهٔ اقتصادی میان کشورها، به معنی فقدان استقلال اقتصادی نیست.
استقلال در همهٔ ابعاد آن، یکی از اساسی ترین شعارها و خواسته های مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب بود و از آرمان های اصلی و مهمّ آن به شمار می رفت.

این پاورپوینت در 50اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید معرفی ، اسلاید های متن کتاب با افکت،رنگ بندی، طراحی عالی بدون هیچ گونه کسرو اضافه ای کاملاً تایپ شده ، اسلاید تشکر و قدردانی. حجم فایل 681کیلو بایت

اسلاید معرفی درس 25 تاریخ معاصر ایران

اسلاید معرفی درس 25 تاریخ معاصر ایران

اسلاید نمونه درس 25 تاریخ معاصر ایران

اسلاید نمونه درس 25 تاریخ معاصر ایران

اسلاید نمونه تاریخ معاصر ایران

اسلاید نمونه تاریخ معاصر ایران

اسلاید تاریخ معاصر ایران درس 25

اسلاید تاریخ معاصر ایران درس 25


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط