پاورپوینت درس 16ادبیات سوم علوم انسانی

پاورپوینت درس 16ادبیات سوم علوم انسانی

فصل ششم
سفرنامه، حسب حال و زندگی نامه
اهداف کلّی فصل:
1- آشنایی با ابعاد و جنبه هایی از سفرنامه ها، حسب حال ها وزندگی نامه ها.
2- آشنایی با نمونه هایی از سفرنامه، حسب حال و زندگی نامه
3- آشنایی با برخی از صاحبان این نوع آثار ادبی
4- تقویت توانایی دانش آموز در بررسی و نوشتن این نوع آثار ادبی
درآمدی بر سفرنامه، حسب حال و زندگی نامه
بسیاری از نویسندگان نکته سنج و ژرف نگر در سفر، به ثبت دیده ها و شنیده ها وتجربه های خود دربارهٔ مسائل گوناگون جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، قومی
و … پرداخته و از این رهگذر، سفرنامه هایی ارزشمند به یادگار گذاشته اند. با خواندن این سفرنامه ها، می توان فرهنگ، موقعیت اجتماعی و سیاسی و جغرافیایی سرزمین هاراشناخت. برخی از این سفرنامه ها علاوه بر اینکه حاوی اطّلاعات گسترده ای هستند از نظرشیوهٔ نگارش و زیبایی و استواری در نثر نیز اهمّیت ویژه ای دارند.
زندگی نامه ها نیز شرح حوادث زندگی و رویدادهای عصر و اندیشه ها و دگرگونی های فکری و روحی انسان ها هستند که علاوه بر آشنا ساختن خوانندگان خود با شرح حال و اندیشهٔ بزرگان، علل تحوّل و دگرگونی اشخاص و جوامع را به آنان می شناسانند. حسب حال،گزارش نویسنده از زندگی و حالات روحی و فکری خویش و مطمئن ترین راه برای شناخت احوال و افکار بزرگان جامعه است.
در این فصل، با نمونه هایی دیگر از سفرنامه، زندگی نامه و حسب حال آشنا می شویم.
درس شانزدهم
ناصرالدّین شاه قاجار (1313-1247ق.( در سرودن شعر و نویسندگی دستی داشت. از وی چند سفرنامه به یادگار مانده است. در یکی از این سفرنامه ها به شرح سفر خود از تهران به کربلا، نجف و بقاع متبرّکه می پردازد و از دیده ها و شنیده ها، حوادث، همراهان و گاه حالات روحی و شخصی خویش گزارش می دهد. نثر این سفرنامه روان و رسا است و روحیات و حتّی لحن خاصّ حاکم قاجار به روشنی درآن احساس می شود. ناصرالدّین شاه در این سفرنامه ضمن توضیح موقعیت جغرافیایی اماکن مختلف ایران و عراق، وضع جامعه و شرایط مردم این دو کشور را در زمان خود،تبیین و تحلیل می کند. نگاه دقیق و نگارش جزئیات که از ویژگی های یک سفرنامهٔ موفّق است، در این اثر دیده می شود.
آنچه می خوانید بخشی از سفرنامهٔ یاد شده است. نویسنده در این بخش، طاق بستان و مشاهدات خود را در کرمانشاه آن روزگار شرح می دهد.
طاق بستان
روز شنبه چهارم [شهر شعبان]
در عمادیه توقّف شد. الحمدللّه تعالی احوالم خوب بود. صبح زود ببری خان آمدتوی رختخواب ما. پاهایش تر بود؛ فهمیدم باران آمده است. پرسیدم، گفتند: «دیشب باریده است. » برخاستم دیدم زمین تر است. کلّهٔ کوه بیستون را هم برف زده بود امّا کم. هوا هم مه  بود. بسیار خوش حال شدم. امروز از وزرا و علمای کرمانشاهان و … به حضور آمدند.

این پاورپوینت در34 اسلاید تنظیم شده است که شامل اسلاید معرفی ، اسلاید های متن کتاب با افکت ،طراحی عالی، رنگ بندی و بدون هیچ گونه کسر و اضافه ای و  هیچ گونه تگ تبلیغاتی ، اسلاید تشکر و پایانی می باشد. حجم فایل 757 کیلو بایت

aval darse16 adabiyat sevom ensaniاسلاید معرفی

aval darse16 adabiyat sevom ensaniاسلاید معرفی

nemoneh darse16 adabiyat sevom ensaniاسلاید نمونه

nemoneh darse16 adabiyat sevom ensaniاسلاید نمونه

، پاورپوینت درس 16ادبیات سوم علوم انسانی، پاورپوینت فصل ششم سفرنامه، حسب حال و زندگی نامه ادبیات سوم علو مانسانی، دانلود پاورپوینت درس شانزدهم ادبیات فارسی سوم دبیرستان رشته علوم انسانی، پاورپوینت درس شانزدهم ادبیات فارسی 3 علوم انسانی، پاورپوینت درس طاق بستان ادبیات فارسی سوم علوم انسانی، پاورپوینت درس 16 ادبیات3 علوم انسانی، پاورپوینت درس16 ادبیات 3 رشته علوم انسانی، پاورپوینت آماده درس16 ادبیات3 علوم انسانی، پاورپوینت درس 16 کتاب ادبیات فارسی 3 علوم انسانی، power point adabiyat 3 olom ensani darse16، پاورپوینت درس طاق بستان ادبیات3 علوم انسانی، پاورپوینت درس شانزدهم ادبیات فارسی3 رشته علوم انسانی، درس 16 ادبیات فارسی3 رشته ادبیات و علوم انسانی، درس طاق بستان ادبیات3رشته علوم انسانی


تهیه و تنظیم مهرماه 98

مطالب مرتبط